عدل الهی در عصر غیبت
رغبت و اشتیاق برپایی عدل الهی در عصر غیبت
در دوره غیبت نباید نسبت به برپایی حکومت عدل الهی بی تفاوت بود. بلکه باید رغبت و اشتیاق خود را نسبت به آن ابراز کرد؛ چراکه وقتی دولت و حکومتی الهی شد، انسان مومن برای پیش برد اهداف اسلامی در آن سهیم می شود.
دعای افتتاح دعایی است که محمد بن عثمان عمری از نایبان خاص امام زمان(ع) آن را نقل کرده است. شیعیان این دعا را در شبهای ماه رمضان میخوانند. مشتمل بر مضامین عالی خداشناسی است و عدهای از علما بر این دعا شرح نوشتهاند. فراز آخر این دعا به چند امر اشاره دارد: اظهار علاقه به دولت اسلامی در پرتو ظهور امام مهدی(عج)، بیان هدف حکومت اسلامی و وظیفه ما در قبال آن.
دعای افتتاح با حمد و ستایش الهی آغاز میشود و سپس به؛ انتخاب راه صحیح و تأیید الهی، رحمت و غضب حکیمانه الهی، لزوم خوف و رجاء، توفیق عبادت منتّی الهی بر بنده، گناه بنده و دوام فیض الهی، یادآوری نعمتهای خدا، بقای نعمتها به دست خدا و لزوم تفکر در نعمتهای خدا میپردازد. فقرات پایانی دعای افتتاح که بر آن بسیار تأکید شده، درباره اظهار علاقه نسبت به دولت اسلامی است که در پرتو ظهور حضرت ولی عصر(عج) برقرار می شود.
شرحی از فرازهای دعای شریف افتتاح را از کتاب “شرح دعای شریف افتتاح” نوشته حجت الاسلام محسن قرائتی برای آگاهی از فیوضات این ماه مرور می کنیم.
اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَیْکَ فِی دَوْلَةٍ کَرِیمَةٍ تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلامَ وَ أَهْلَهُ وَ تُذِلُّ بِهَا النِّفَاقَ وَ أَهْلَهُ وَ تَجْعَلُنَا فِیهَا مِنَ الدُّعَاةِ إِلَى طَاعَتِکَ وَ الْقَادَةِ إِلَى سَبِیلِکَ وَ تَرْزُقُنَا بِهَا کَرَامَةَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ .خدایا به سوى تو مشتاقیم براى یافتن دولت کریمهاى که اسلام و اهلش را به آن عزیز گردانى،و نفاق و اهلش را به وسیله آن خوار سازى، و ما را در آن دولت از دعوتکنندگان به سوى طاعتت،و رهبران به سوى راهت قرار دهى و کرامت دنیا و آخرت را از برکت آن روزیمان فرمایى.
نکته ها
رغبت به معنی میل شدید و اشتیاق فراوان است. در دوره غیبت حال درونی اهل ایمان نسبت به برپایی حکومت عدل الهی این گونه است.(اللهم انا نرغب الیک فی دوله کریمه)
نکته قابل تامل در این فراز آن است که به خدای متعال عرض می شود رغبت به سوی تو است ولی متعلق رغبت دولت کریمه است. (اللهم انا نرغب الیک فی دوله کریمه)
دولت کریمه یعنی دولتی ارزشمند و پسندیده که توانایی تامین منفعت های دنیا و آخرت انسان را دارد.
با مرور آیات قرآن کریم و روایات ویژگی های متعددی را می توان برای دولت کریمه به دست آورد. در این فراز از دعای شریف افتتاح دو ویژگی مورد توجه قرار گرفته است: الف) اسلام و مسلمانان به وسیله آن عزیز می شوند. ب) نفاق و منافقان به وسیله آن خوار و ذلیل می شوند. (تعز بها الاسلام و اهله و تذل بها النفاق و اهله)
در حدیثی که حذیفه از رسول خدا(ص) روایت کرده چنین نمایان است که در عصر ظهور عزت اسلام با نابودی ستمگران همراه است؛ هنگامی که خدای متعال اراده کند اسلام را به عزت خود بازگرداند هر جباری را نابود می کند و او به چیزی که بخواهد قادر است و می تواند امتی را پس از تباهی اش اصلاح کند. ای حذیفه! اگر از دنیا تنها یک روز باقی مانده باشد خدا آن روز را آن قدر طولانی خواهد کرد که مردی از خاندان من حکومت را به دست بگیرد.
نشانه دولت کریمه الهی این است که در آن راه مومنان برای فراخواندن دیگران به اطاعت خدا باز باشد. (و تجعلنا فی ها من الدعا الی طاعتک و القاده الی سبیلک)
القاده جمع قائد و به معنی کسی است که پیشاپیش جمعیت راه می رود و آن ها را راهنمایی می کند. برعکس سائق که پشت سر جمعیت قرار می گیرد و آن ها را هدایت می کند. (تجعلنا فیها من… القاده الی سبیلک)
اهالی دولت کریمه و حکومت مهدوی هم به کرامت و آقایی دنیایی می رسند و هم به کرامت و آقایی آخرت. (ترزقنا بها کرامه الدنیا و الاخره)
پیام ها
1- در دوره غیبت نباید نسبت به برپایی حکومت عدل الهی بی تفاوت بود بلکه باید رغبت و اشتیاق خود را نسبت به آن ابراز کرد. (اللهم انا نرغب الیک فی دوله کریمه…)
2- عزت نهادن به اسلام و مسلمانان و اظهار تنفر از نفاق و طلب خواری منافقان در راستای ارزش های الهی است. (دوله کریمه تعز بها الاسلام و اهله و تذل بها النفاق و اهله)
3- وقتی دولت و حکومتی الهی شد انسان مومن برای پیش برد اهداف اسلامی در آن سهیم می شود.(و تجعلنا فیها من الدعاه الی طاعتک و القاده الی سبیلک)
4- در پیمودن راه خدای متعال و کمک رسانی به اداره جامعه مهدوی باید پیشرو بود. (و القاده الی سبیلک)
5- کسی که می خواهد دیگران را در راه خدا رهبری کند خودش باید جلوتر از بقیه باشد. (و القاده الی سبیلک)
6- فرق رهبران و راهنمایان راه خدا با دیگر رهبران و راهنمایان در این است که در راه خدا رهبر جلوتر می رود و به دیگران می گوید: بیا، در حالی که رهبران راه های دیگر عقب می ایستند و می گویند: برو. (و القاده الی سبیلک)
7- اگر خواهان عزت و سربلندی در حکومت مهدوی هستیم باید از نفاق و دورویی به دور باشیم. (تعز بها الاسلام و اهله و تذل بها النفاق و اهله)