منظور از یوم الله چیست؟
ذات اقدس الهی هر از چند گاهی تجلّی خاصی دارد که از آن ظهور مخصوص به عنوان #یوم_الله یاد می شود. روزی که یک انسان کامل به مقام نبوت بار می یابد به رسالت می رسد به امامت نائل می شود به خلافت دسترسی پیدا می کند، #تجلی_خاص خداست «یوم الله» است.
روزی که یک انسان کامل برای #حفظ_دین قیام می کند، نهضتی را آغاز می کند، از بذل نفس و نفیس دریغی ندارد، به استقبال شهادت می رود و همه چیز را فدای دین می کند تا آن دین انسان ها را تأمین کند، این هم تجلّی ذات اقدس الهی است که از چنین روزی به عنوان #یوم_الله یاد می شود.
توجه به #ظهور_خاص و #ایام_مخصوص، در قرآن کریم کاملاً مطرح است؛ ذات اقدس الهی به رسول گرامی (صلّی الله علیه و آله و سلّم) مکرر دستور می دهد جریان ابراهیم را جریان موسیٰ را سایر انبیا (علیهم الصلاة و علیهم السلام) را یادآوری کن، اینها نامآورانی اند که
یاد اینها، یاد یوم و تجلّی و ظهور خداست که فرمود: ﴿وَ اذْکُرْ فِی الْکِتَابِ إِبْراهیمَ﴾ و مانند آن.
در کنار مردان الهی، #زنان_الهی هم هستند که در قرآن کریم از مریم (سلام الله علیها) به عنوان ﴿وَ اذْکُرْ فِی الْکِتَابِ مَرْیمَ﴾ یاد شده است. جریان کربلای سالار شهیدان حسین بن علی (صلوات الله و سلامه علیهما) نیز از این قبیل است یعنی نهضت آن حضرت، #ظهور_فیض_خاص خداست و تذکره آن جریانِ شهادت، #تذکره_یوم_الله است.
نام آوری چون #زینب_سلام_الله_علیها چونان مریم (سلام الله علیها) نام او که مطرح بشود، #تذکره_یوم_الله است.
اگر در #قرآن_تدوینی، خدا به ما فرمود: ﴿وَ اذْکُرْ فِی الْکِتَابِ إِبْراهیمَ﴾، ﴿وَ اذْکُرْ فِی الْکِتَابِ مُوسی﴾ و مانند آنها، در #کتاب_تکوینی_نفس ما هم اینچنین به ما دستور دادند که «و اذکر فی قلبک حسیناً و اذکر فی قلبک زینبا»!
این نام آوران، #زمینه_ظهور_فیض خدا را در جامعه زنده نگاه می دارند و مطرح می کنند.
#آیت_الله_جوادی_آملی